*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
سیاه‌چاله‌ راه شیری شکمی از عزا در خواهد آورد

سیاه‌چاله‌ راه شیری شکمی از عزا در خواهد آورد
شنبه 5 امرداد 1392 - 15:03 | شاخه : | 7955 بازدید | 0 دیدگاه
سیاه‌چاله‌ راه شیری شکمی از عزا در خواهد آورد
سیاه‌چاله‌ «راه شیری» به‌زودی شکمی از عزا در خواهد آورد!

براساس مشاهدات تازه، یک ابر گازی بدشانس در حال برخورد با سیاه‌چاله‌ی بزرگ میانه‌ «راه‌ شیری» است که به عقیده ستاره‌شناسان بعید است که بتواند از این برخورد جان سالم به در ببرد.

ستاره‌شناس‌ها، این ابر گازی را که G2 خوانده‌ می‌شود در دسامبر ۲۰۱۱ مشاهده کرده و دریافتند که گردش آن می‌تواند، تا نیمه ‌۲۰۱۳ به سیاه‌چاله‌ی میانه‌ی راه‌شیری بسیار نزدیکش کند. از نوزده ماه پیش، گرانش بالای سیاه‌چاله که حدود 4.3 میلیون برابر خورشید جرم دارد، این ابر گازی را مانند خمیر پاستا ‌کشیده و می‌چلاند.

تصویرهایی که در آوریل توسط تلسکوپ بسیار بزرگ در شیلی، گرفته‌ شده نشان می‌دهند که جبهه‌ی G2، دور سمت دورتر سیاه‌چاله پف کرده‌ است.

استفان گیلسان از گروه فیزیک‌ فضای موسسه‌ی ماکس پلانک در Garching آلمان، می‌گوید: «چنین به چشم می‌آید که ابر گازی از سمت ما به درون سیاه‌چاله سقوط می‌کند» ... «البته برخی مواد هم که به دور سمت تیره‌ سیاه‌چاله تاب می‌خورده‌اند اکنون به سوی ما می‌آیند.»

گیلسان می‌گوید: «اگر این ابر را چون یک ترن هوایی در نظر بگیریم، نخستین واگن به دور سیاه‌چاله تابیده‌ است.» ... «بخش اصلی ترن هنوز در راه است.»

به نوشته تارنمای انجمن فیزیک، ابر گازی با تندی ۳۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه یا با صد برابر تندی چرخیدن زمین به دور خورشید و یا یک‌صدم تندی نور، در فضا پیش‌می‌رود. سیاه‌چاله، تنها در چند ماه، نه تنها آن را به این تندی رسانده که به اندازه‌ی ۱۸۰ درجه حرکت جبهه‌ی آن را چرخانده‌ است. این یافته‌ها در Astrophysical Journal آمده‌اند.

گیلسان و گروهش همچنین دریافته‌اند که سیاه‌چاله در سال گذشته G2 را تا دو برابر اندازه‌ی خودش کش آورده‌ است. پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که توده‌ این ابر تا سال آینده به کم‌ترین فاصله‌اش از سیاه‌چاله می‌رسد. در آن زمان تمام تلسکوپ‌ها در سرتاسر دنیا به سوی مرکز کهکشان خواهند‌ چرخید تا آن نمایش شگفت‌انگیز را مشاهده کنند.

دمتروییس گیانوییس، ستاره‌شناسی در دانشگاه Purdue در ایندیانا، انتظار ندارد که G2 در برخوردش با سیاه‌چاله‌ی میانه‌ی که‌کشان جان سالم به در ببرد. او می‌گوید که احتمالا این ابر آن‌قدر کش می‌آید که دیگر کاملا محو می‌شود اما بقایایش طی چند دهه‌ آینده، دست آخر به درون سیاه‌چاله جمع شده و یک درخشش کم‌نظیر خواهیم دید.

او می‌گوید: «واپسین پژواک مرگ این ابر خواهد بود.»



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون