***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
خورشید مثل یک بالن هوائی پر از آب پیچ و تاب می‌خور

خورشید مثل یک بالن هوائی پر از آب پیچ و تاب می‌خور
پنجشنبه 19 دی 1387 - 17:15 | شاخه : | 3479 بازدید | 0 دیدگاه

داخل خورشید چگونه است ؟ شاید سوال جسورانه‌ای باشد ، چون در واقع محققین فقط از نوسانات سطح خورشید می‌توانند به این موضوع پی ببرند که چگونه ستاره مرکزی منظومه ما ساخته شده است .
 
از زمانهای بسیار دور مردم می‌دانستند که خورشید اهدا کننده زندگی به آنهاست . بیهوده نیست که مصری‌های قدیم به مانند یک خدا به خورشید احترام می‌گذاشتند . امروزه ما می‌دانیم که این ستاره یک توپ گازی مشتعل است . گرچه نگاه کردن به این جسم داغ امکان‌پذیر نیست ، اما ستاره‌شناسان در سالهای گذشته به خیلی چیزها در مورد درون آن پی برده‌اند .
خورشید سطح جامد و سفتی ندارد ، با این حال سطح خارجی آن که تقریبا تمام نور آن را ساطع می‌کند قابل تشخیص است . این فتوسفر ( نور کره ) مرز بین سطح شفاف رویی ، کروموسفر ، تاج خورشید و منطقه غیر قابل رویت درون آن را نشان می‌دهد . تراکمی که به طرف مرکز ستاره افزایش پیدا می‌کند موجب می‌شود که بخشهای کوچک نور که در آنجا به وجود آمده‌اند پی در پی و بی‌وقفه به صورت اتم و الکترون در جهت‌های تصادفی هدایت شوند . به همین علت به طور میانگین یک فوتون ( واحد شدت نور وارده به شبکیه چشم ) ، یک میلیون سال زمان نیاز دارد تا از منطقه مرکزی به سطح خورشید برسد .
فشار و حرارت در جهت مرکز ستاره افزایش می‌یابد . بخش مرکزی که در آن انرژی خورشید تولید می‌شود ، فقط 6/1 در صد کل حجم ستاره را اشغال می‌کند ، اما تقریبا نصف جرم یا توده خورشید را متمرکز و جمع می‌کند .
در منطقه هسته با حرارت بالای 15 میلیون درجه سانتیگراد ، فشاری بالغ بر 20میلیارد اتمسفر وجود دارد. انرژی‌ای که در هر ثانیه در آنجا تولید می‌شود می‌تواند نیاز انرژی تمام انسانهای امروز را تا یک میلیون سال تامین کند .
در 25 سال گذشته محققان شیوه‌ای را کشف کرده‌اند که اطلاعاتی از درون خورشید به دست می‌دهد . هلیوسیسمولوژی . همانگونه که از نامش پیداست با این شیوه ارتعاشات خورشید مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد . این ارتعاشات به طرزی کاملا متفاوت با آنچه در زمین اتفاق می‌افتد ایجاد می‌شود . در درون خورشید توده‌های گازی به طور مداوم به طرف سطح آن بالا می‌رود ، سرد می‌شود و دوباره به اعماق ستاره فرو می‌رود .فیزیک‌دانان این بالا و پایین رفتن را که مانند آن را در یک قابلمه نیز می‌توان مشاهده نمود ، کانوکشن ( انتقال گرما در مایع ) نام نهاده‌اند . در همین حین امواج صوتی هم تولید می‌شود که از درون خورشید عبور کرده و باعث ارتعاش آن می‌شود . مجموعه این توپ گازی مثل بالنی به نظر می‌رسد که از آب پر شده باشد .
محققین خورشید در موقعیتی هستند که این ارتعاشات را دقیقا اندازه‌گیری می‌کنند . محاسبات این امکان را می‌دهد که از هزاران صدای اصلی و بالا ، مدلی از درون خورشید طراحی و ساخته شود . در قشر خارجی ، در منطقه‌ای که به شکل پوسته است ، کانوکشن در یک مسیر معین ایجاد می‌شود . در اینجا سرعت گردش دورانی با عرض جغرافیائی تغییر می‌کند . در خط فرضی استوا مواد خورشیدی در هر 25 روز یک بار دور محور می‌چرخند ، در عرضهای بالاتر این روند تا 35 روز هم به طول می‌انجامد . اما هنوز کاملا مشخص نشده است که چگونه این تغییر گردشها پدید می‌آید . اما آنچه قطعی است این است که این تغییرات از طریق جابه‌جایی پیچیده بین توده‌های گازی که بالا و پایین می روند و چرخش کلی ستاره ایجاد می‌شوند .
در بخش هسته در زیر منطقه کانوکشن هیچ جریان گازی وجود ندارد . این منطقه درخشان مثل یک جسم خشک و انعطاف‌ناپذیر با دوره‌ای در حدود 27 روز گردش می‌کند . در نتیجه در مرحله عبور منطقه کانوکشن به منطقه سوزان و درخشان داخلی ، جهشی در چرخش پدید می‌آید که دانشمندان احتمال می‌دهند در این منطقه عبور و انتقال ، محل انرژی جنبشی خورشید وجود دارد که باعث ایجاد میدان مغناطیسی آن می‌شود .


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون