***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
بخش خصوصی، معادن ماه را هم تصاحب کرد!

بخش خصوصی، معادن ماه را هم تصاحب کرد!
جمعه 4 امرداد 1392 - 14:33 | شاخه : | نويسنده : مجید جویا | 3044 بازدید | 0 دیدگاه
بخش خصوصی، معادن ماه را هم تصاحب کرد!
بخش خصوصی، معادن ماه را هم تصاحب کرد!

دو شرکت خصوصی در نظر دارند که در سال 2015/1394 اولین تلسکوپ بخش خصوصی را در کره ماه برپا کنند. البته این تنها آغاز کار آنهاست. هدف نهایی، سکونت و استخراج معادن ماه است.

کاوشگران فضایی بخش خصوصی به زودی بر روی ماه قدم خواهند نهاد. قطب جنوب ماه که آفتاب‌گیر است و تا به حال هیچ فضاپیمایی بر روی آن ننشسته، به زودی شاهد فرود اولین ماه‌نشین خود خواهد بود که تا سال 2015/1394  یک تلسکوپ خصوصی را بر روی قله کوه قمری مالاپرت قرار خواهد داد.

مون اکسپرس (که یک شرکت خصوصی تازه تاسیس «اقتصاد قمری» است) با همراهی سازمان رصدخانه قمری بین‌المللی (که یک نهاد غیر انتفاعی برای رصد کردن ماه است)، دست به کار شده‌اند تا رصدخانه بین الملی ماه (ILOA) را، که یک آنتن رادیویی 2 متری است، بر روی ماه قرار دهند و کهکشان راه‌شیری را بدون اختلال اتمسفر زمین که برخی از انواع تابش را جذب می‌کند، نظاره کنند.

قرار است که در ابتدا ILOA با یک مجموعه کوچک کار خود را آغاز کند و پس از تثبیت حضور علمی بر روی ماه، در نهایت به سوی کاوش و سکونت انسانی بر روی ماه میل کند. اولین بخش ماموریت، راه‌اندازی یک تلسکوپ کوچک در سال 2015/1394 خواهد بود.

در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی این دو سازمان، اعلام شد که رصدخانه کامل تا 2016/1395 «امکان تحقیق علمی،و پخش تجاری را روی ماه فراهم خواهد آورد و آموزش کهکشانی قرن بیست و یکمی و "دانش شهروندی" را امکان‌پذیر خواهد کرد». دسترسی و کنترل آن از طریق اینترنت در اختیار عموم مردم و پژوهش‌گران قرار خواهد گرفت.

مون اکسپرس همچنین یک ماه‌نورد کوچک را به این منطقه خواهد فرستاد تا به دنبال منابعی مانند فلزات، مواد معدنی و آب بگردد تا در مرحله بعد، بتوان آنها را از سطح ماه استخراج کرده و روزی در زمین فروخت.

به رغم این که این زمان بندی برای تاسیس رصدخانه بر روی ماه تا حدی جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد، (حتی باب ریچاردز مدیر عامل مون اکسپرس هم در مصاحبه‌ای همین نظر را داشت) مون اکسپرس به دنبال به دست آوردن جایزه گوگل-ایکس پرایز برای فرود آوردن یک روبات بر سطح ماه تا سال 2015/1394 است.

منبع: خبر آنلاین



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون