*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
تبخیر کردن سیارک‌ها در کمتر از یک ساعت!

تبخیر کردن سیارک‌ها در کمتر از یک ساعت!
چهارشنبه 2 امرداد 1392 - 09:48 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3461 بازدید | 0 دیدگاه
تبخیر کردن سیارک‌ها در کمتر از یک ساعت!
تبخیر کردن سیارک‌های خطرناک در کمتر از یک ساعت با لیزر!

محققان دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا طرحی را برای استفاده از پرتو لیزر به منظور تبخیر یا منحرف کردن سیارک‌های تهدید کننده زمین در مدت کمتر از یک ساعت ارائه کرده‌اند.

طرح لیزر DE-STAR‌ شامل دو صفحه بسیار عظیم است که با دریافت انرژی خورشید، پرتوهای لیزر را به سمت هدف مشخص شده هدایت می کند.

پنل های خورشیدی فتوولتائیک بر روی یک سطح عریض، انرژی مورد نیاز برای تاباندن پرتوهای لیزر از سطح همجوار را تأمین می کنند.

با هماهنگ سازی و متمرکز کردن لیزر می توان یک آرایه فازی ایجاد کرد که پرتوهای هدایت شونده با قدرت 70 گیگاوات را بسمت سیارک می تاباند؛ یک سیستم آنبورد، دستورات لازم را برای هدایت پرتوهای لیزر بسمت یک هدف خاص دریافت می کنند.

این پرتو متمرکز قادر به ایجاد حفره‌ای به قطر 30 متر بر روی سیارک است که باعث افزایش چند هزار درجه‌ای دمای سطح سیارک می‌شود و در مدت کمتر از یک ساعت، سیارک بطور کامل تبخیر شده و از بین می‌رود.

همچنین در زمان تبخیر، فشاری در جهت مخالف ایجاد می‌شود که معادل بوستر موشک شاتل فضایی است و علاوه بر کاهش میزان تابش پرتوهای لیزر، باعث تغییر مدار سیارک می‌شود.

از لیزر DE-STAR‌ می توان برای تأمین انرژی مورد نیاز روی زمین یا فضا استفاده کرد؛ انرژی الکتریسیته تولید شده توسط پنل های خورشیدی از طریق امواج مایکروویو به زمین ارسال می شوند یا از طریق پرتوهای لیزر بصورت مستقیم برای فضاپیماها فرستاده می شوند.

اما مشکل اساسی در مسیر اجرایی کردن این طرح، لزوم ساخت صفحات عظیمی بطول 9.5 کیلومتر است که تاکنون چنین ساختارهایی با این ابعاد در فضا طراحی نشده اند و ساخت آنها بین 30 تا 50 سال بطول خواهد انجامید!



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون