***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
اولین عکس از شکل‌گیری برف در فاصله 175 سال نوری

اولین عکس از شکل‌گیری برف در فاصله 175 سال نوری
شنبه 29 تیر 1392 - 13:49 | شاخه : | منبع : همشهری آنلاین | 3386 بازدید | 0 دیدگاه
اولین عکس از شکل‌گیری برف در فاصله 175 سال نوری
اولین عکس از شکل‌گیری برف در فاصله 175 سال نوری از زمین

اخترشناسان آمریکایی موفق به ثبت اولین تصویر مستقیم از خط برف، نقطه‌ای که در مایع به بلورهای یخی تبدیل می‌شود در اطراف یک سیستم ستاره‌ای شده‌اند.

براساس گزارش میل‌آنلاین، دانشمندان با استفاده از تلسکوپی در رصد‌خانه‌های شیلی توانستند شکل‌گیری لایه مونوکسید کربن در اطراف ستاره TW Hydrae را در فاصله 175 سال نوری از زمین مشاهده کنند. به گفته دانشمندان آنچه از این سیستم ستاره‌ای جوان دیده می‌شود،‌ چهره منظومه خورشیدی در چند میلیون سال پیش است.

این تصویر نشان‌دهنده منطقه‌ای است که در آن دی‌اکسیدکربن، متان، مونوکسیدکربن و دیگر گازها به شکل ذرات منجمد شده و در مدار ستاره حرکت می‌کنند. این دانشمندان توانسته‌اند اولین تصویر از خط برفی در یک سیستم ستاره‌ای را به ثبت برسانند.

برروی زمین خط برف در ارتفاعات زیاد شکل می‌گیرد، جایی که افت شدید درجه حرارت منجر به تبدیل شدن بخار آب به برف می‌شود. خط برفی در شکل‌گیری سیاره‌ها نقش بسیار حیاتی را به عهده دارد زیرا ذرات یخی در این منطقه در نزدیکی یکدیگر باقی مانده و از برخورد آنها با یکدیگر جلوگیری می‌شود.

دانشمندان مرکز هاروارد اسمیتسونیان برای ثبت این تصویر از تلسکوپ ALMA در شیلی استفاده کرده و موفق به مشاهده خط برفی در اطراف ستاره TX Hydrae شدند. این لایه در مرز میان هوای گرم و سرد ستاره شکل‌گرفته است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون