***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
پیامی برای مریخ دارید؟ با لیزر بفرستید!

پیامی برای مریخ دارید؟ با لیزر بفرستید!
جمعه 28 تیر 1392 - 16:49 | شاخه : | نويسنده : مجید جویا | 3977 بازدید | 0 دیدگاه
پیامی برای مریخ دارید؟ با لیزر بفرستید!
پیامی برای مریخ دارید؟ با لیزر بفرستید!

با کمک یک سیستم هدف گیری جدید، شاید به زودی بتوانیم یک پرتو لیزر را به مریخ بفرستیم و با دقتی در حد فقط یک میلی‌متر آن را به هدف مورد نظر خود برسانیم.

با کمک یک سیستم هدف گیری جدید، شاید به زودی بتوانیم یک پرتو لیزر را به مریخ بفرستیم و با دقتی در حد فقط یک میلی‌متر آن را به هدف مورد نظر خود برسانیم. دانشمندان حاضر در لابراتوار پیشرانش جت ناسا در انستیتو صنعتی کالیفرنیا، کالتک، نوع جدیدی از سیستم لیزری با دقت بالا را ساخته‌اند که می‌تواند مسافت‌های بین سیاره‌ای را با دقتی در حد میلی‌متر اندازه بگیرد.

اغلب فناوری‌های کنونی لیزر از سیستم اندازه گیری passive استفاده می‌کنند، که به این معنی است که نور به یک بازتاب دهنده برمی‌گردد. چنین سیستم برای مسافت‌های نسبتا کوتاه، همانند فاصله تقریبا 384 هزار کیلومتری زمین از ماه، می‌تواند مناسب باشد، اما در فواصل طولانی‌تر مبدا از مقصد، سیگنال لیزر در بین راه ناپدید می‌شود. بسته به جایی که مریخ و زمین در مدارهای انتقالی خود قرار دارند، فاصله بین این دو چیزی بین 54.7 میلیون تا 400 میلیون کیلومتر است.

این سیستم جدید، لیزرهای خود را قدرتمندتر نمی سازد. بلکه به جای آن، توانایی آشکارسازی پالس‌های لیزر در مسافت‌های طولانی به وسیله استفاده از گیرنده‌های سینکرونایز شده و فعال بر روی هر دو پایانه را (که می‌توانند پالس‌های لیزر را فرستاده و دریافت کنند) افزایش می‌دهد. یکی از دانشمندان حاضر در این پژوهش به نام کوین برنبباوم، می‌گوید: «نکته کلیدی، داشتن یک گیرنده بسیار حساس و یک روش برای انتخاب کردن فوتون‌های «سیگنال» از بین آن همه نور پس زمینه است».

تا به حال این سیستم بر روی زمین آزمایش شده، اما مخترع آن امید دارد که به زودی عملکرد آن را در مسافت‌های طولانی‌تر نیز به آزمایش بگذارد. به گفته برنباوم «به طور نظری، این رویکرد را می‌توان با استفاده از افزایش اندازه تلسکوپ برای هر مسافت بین سیاره‌ای به کار برد. طبق محاسبات ما، هدف‌گیری از زمین تا مریخ یا مشتری باید با تلسکوپ‌های کاملا متوسط و با شعاع دهانه بزرگ‌تر از ا متر بر روی زمین و 15 سانتی‌متر بر روی تلسکوپ‌های فضایی امکان پذیر باشد».

لیزرهای با دقت بالا با هدف گیری بین سیاره‌ای می‌توانند به دانشمندان کمک کند تا میدان های گرانشی را با صحت بیشتری اندازه‌گیری کرده و ترکیب هسته سیارات را تعیین کنند. این پژوهش‌گران در مقاله خود توصیف می‌کنند که آزمایش‌های گرانشی با سیستم لیزری جدید می‌تواند «به تعیین مقدار شتاب ظاهری گسترش مرزهای جهان، وجود احتمالی ابعاد بالاتر و همچنین آشتی دادن مکانیک کوانتم و نظریه گرانش کمک کند».

منبع: خبر آنلاین



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون