*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
ماه از نگاه زوند 8

ماه از نگاه زوند 8
سه شنبه 25 تیر 1392 - 09:28 | شاخه : | مترجم : محسن شبانی | 3761 بازدید | 0 دیدگاه
ماه از نگاه زوند 8
ماه از نگاه زوند 8 - تصویر روز نجوم 25 تیر 1392 The Moon from Zond 8 - APOD 2013 July 16
این قمر کدام سیاره است؟ سیاره زمین
ظاهر ناشناخته قمر ما تا حدی ناشی از زاویه دید ناشناس فضاپیمای کوچک معروف شوروی سابق یعنی زوند 8 (Zond 8) است که در اکتبر 1970 به دور ماه چرخید.
طرح دایره‌ای تاریک متحدالمرکزی که در بالای تصویر قرار دارد دریای اورینتاله (Mare Orientale) است. ضربه‌ای عظیم که بوسیله‌ی یک برخورد باستانی یک شهاب‌سنگ شکل گرفته است. دریای اورینتاله با نواحی بلند نورانی و پر الگو احاطه شده است. در قسمت پایین تصویر اقیانوس تاریک و عظیم پروسلاروم (Oceanus Procellarum) قرار دارد، بزرگترین قسمت دریای تاریک (اما خشک) که بر یک سمت ما سلطه داشته و همیشه به سمت زمین است. فضا پیمای روباتیک زوند 8 که در اصل برای حمل انسان طراحی شده بود، 1000 کیلومتر از سطح ماه را کاوید و حدود 100 عکس پرجزئیات را روی فیلم گرفت و در عرض یک هفته آنها را با سلامت به زمین ارسال کرد.
مترجم : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون