***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024

دو چشمی ها
پنجشنبه 19 دی 1387 - 16:07 | شاخه : | 3482 بازدید | 0 دیدگاه

دو چشمی ها بهترین وسیله برای مبتدی ها هستند زیرا استفاده از آنها ساده است و تصویری که شما از دوربین مشاهده می کنید درست مقابل شماست، یعنی بر خلاف تلسکوپ تصویر را برعکس نمی کند. بعلاوه میدان دید وسیع که باعث می شود موقعیت خود را در بین ستاره ها براحتی پیدا کنید و این یکی از محاسن مهم دو چشمی ها بشمار می آید. هنوز هم دو چشمی ها بسیاری از اجرام آسمانی را آشکار می کند در حالیکه بسیاری از مردم فکر می کنند به تلسکوپ نیاز است. مثلاً بسیاری از دهانه کوهای آتشفشانی و کوهها، دشت های ماه و سیارات و ماهواره ها، روشن ترین سیارک ها، ستاره های دنباله دار بسته به موقعیت، دو تایی های بیشمار و ستاره های متغیر خوشه های ستاره ای و بعضی از کهکشانها و… قابل آشکار شدن بوسیله دو چشمی هاست.
رصد و خواندن نقشه باعث می شود مهارت لازم را برای کارهای سختتر بدست آورید. در نتیجه بعداً می توانید از تلسکوپ بهتر استفاده کنید. در حقیقت گام اول در آشنائی با آسمان رصد با چشم برهنه و در مرحله بعد استفاده از دوربین دو چشمی و در آخر یک تلسکوپ بزرگ آماتوری است. پس دو چشمی ها در واقع نیمه راه برای استفاده از تلسکوپ هستند. انتخاب یک وسیله مناسب موضوع مورد بحث ماست و نکات زیر به شما در این مسیر کمک می کند :
انتخاب دوربین دوچشمی برای رصد :
هر وسیله اپتیکی به چشم برهنه برای نگاه کردن به اعماق آسمان کمک می کند، و هر دوربین دوچشمی برای این کار قابل استفاده می باشد اما بعضی از انواع آنها برای کارهای نجومی مناسب ترند.
انواع مختلف محصولات در بازار گیج کننده است ولی در همه دو چشمی ها، منشور بر یک اساس ساخته می شود. این دوربین های تجاری صدها سال است که فروخته می شوند بنابراین تولید کنندگان آنها از زمانهای گذشته به این صنعت بهبود بخشیده اند پس این یک تکنولوژی پیشرفته است. بر خلاف روند متعارف پیشنهاد می شود که شما در ابتدا دوربین دو چشمی های کوچکتر و بزرگنمائی های بیشتر را به کار ببرید.
بزرگنمائی و گشادگی : هر دوربین دو چشمی دو عدد مخصوص دارد که آن را معرفی می کند. مثل30×6 یا 50×8 ، عدد اول بزرگنمائی دوربین و عدد دوم قطر دهانه بر حسب میلیمتر است. مبتدی ها معمولا تصور می کنند که دوچشمی هایی که قدرت بیشتری دارند بهتر هستند اگر چه به طور کلی دو چشمی های با قدرت بالا ترجیح داده می شوند زیرا آنها در داخل آلودگی نوری نفوذ می کنند و مخصوصاً برای بررسی ستاره های دو تایی، خوشه های ستاره ای و اجرام دیگر مثل ماه و مشتری مناسب ترند. اما دوربینهای با قدرت بالاتر میدان دید کوچکتری دارند و این امر پیدا کردن راهتان را در میان ستاره ها مشکل می کند و بدتر از همه اینها این است که هر چه قطر دهانه بزرگتر باشد وزن آن نیز بیشتر می شود و نگه داشتن آن نیز سختتر. دوربین هایی که قدرت آنها حداکثر(×10) است متوانند با دست نگه داری شوند مگر اینکه آنها ساکن شوند که این هم به ساختمان ویژه ای برای خنثی کردن تکانها نیاز دارد.
گشادگی دهانه : اغلب اجرام آسمانی به سختی دیده می شوند نه به دلیل اینکه آنها کوچکند و به بزرگنمائی بیشتری نیاز دارند بلکه به این علت که آنها کم نورند و به گشادگی بیشتری نیاز دارند. نوری که یک دوچشمی 50×8 جمع آوری می کند دو مرتبه از نوری که یک دو چشمی 35×8 جمع آوری می کند بیشتر است. البته توجه داشته باشید که 50×8 بزرگتر و سنگینتر است و معمولاً برای کارهای طولانی مدت استفاده نمی شود. برای پیاده روی یا شکار 35×8 بهترین انتخاب است یا حتی30×7 یا 24×6. در اینجا ما قدرت و گشودگی را برای وزن سبک قربانی می کنیم. البته تکنولوژی«تثبیت تصویر» دوچشمی های کوچک را قادر می کند نسبت به دوچشمی هایی که بزرگتر و سنگینترند بهتر عمل کند.
فوکوس(کانونی کردن) : اغلب دو چشمی ها فوکوس مرکزی دارند. این بدان معناست که شما دکمه ای را که در مرکز قرار گرفته می چرخانید و چشمی ها با هم کانونی می شوند. عدسی چشمی سمت راست معمولاً به طور مجزا قابل کانونی شدن است. بنا بر این می توانید اختلاف بین بینایی تان را تنظیم کنید. این تنظیم فقط یک بار انجام می شود. فوکوس مرکزی برای شکار و دیگر و دیگر نشانه گیری هایی که اغلب جا به جا می شوند مناسب است. اما اخترشناسان به این خصیصه احتیاجی ندارند چون همه چیز در آسمان در فاصله بی نهایت است و عدسی ها باید در فاصله بی نهایت کانونی شوند. با توجه به این نکته می توانید پولتان را ذخیره کنید چون این دوچشمی ها گران ترند و پیچیدگی مکانیکی دارند. به وسیله انتخاب فوکوس مجزای چشمی ها هر عدسی چشمی جداگانه کانونی می شود.
قیمت و کیفیت : یک وسیله ارزان ممکن است برای یک استفاده کننده غیر جدی بهترین باشد ولی در نجوم کیفیت بسیار مهم است. بنابراین یک آماتور باید به بهترین ها توجه کند. حتی یک دوربین 50×8 می تواند یک انتخاب مناسب برای کارهای نجومی است.
امتحان دو چشمی ها : دو لوله دو چشمی را در دست بگیرید و آنها را اندکی بپیچانید، اگر هیچ یک از بندها حرکت نمی کرد این دوربین خوب نیست. لوله ها را با هم و جدا گانه حرکت دهید محور آنها باید با یک ایستادگی ثابت به نرمی حرکت کند. همچنین در مرکز کانونی دو چشمی ها، قاب عدسی چشمی نباید کج باشد .
به عدسی چشمی با یک نور درخشنده نگاه کنید بطوری که داخل لوله ها روشن شود، اگر روی هر کدام از عدسی ها غبار یا زنگ بود آن دو چشمی مناسب نیست(گرد و غبار در بیرون مشکلی نیست) به انعکاس نور در مقابل و پشت عدسی شیئی که با حرکت آن به جلو و عقب منتشر می شود توجه کنید. اگر لنزها (عدسی ها) با آنتی رفلکس (ضد بازتاب) پوشیده شده باشد بازتابها باید آبی، ارغوانی، کهربایی، یا در قالب متمایل به سبز باشد نه سفید.
عدسی چشمی را به یک لامپ روشن نشانه بگیرید و عدسی را به اطراف حرکت دهید تا یک ردیف(سری) از بازتاب را در داخل ببینید. نسبت قسمت رنگی به سفید به درصدی از سطح پوشیده شده به قسمت اندود نشده اشاره دارد. عدسی های اندود دار انتقال نور و اختلاف شدت نور را افزایش می دهند. هر دو اینها در نجوم بسیار مهم هستند. بهترین عدسی ها آنهایی هستند که چندین بار اندود شوند. در مدلهایی که شکاف بالاست سطحی از عدسی که در برابر هواست چندین بار اندود می شود. فریب این تبلیغ مبهم با این عنوان که «کاملاٌ اندود شده است» را نخورید که خیلی تحت اللفظی است. این می تواند به این معنا باشد که عدسی کاملاً اندود شده و هیچ نوری را باز نمی تاباند .
عدسی را یک فوت یا بیشتر مقابل خودتان نگه دارید و به طرف آسمان یا یک دیوار نورانی هدف گیری کنید. به قرص کوچک روشن که پشت عدسی چشمی است، نگاه کنید. این مردمک خروجی دوربین است. اگر در آن چهار لبه سایه دار وجود داشته باشد به این معناست که چهار طرف آن به جای همه سطح آن اندود شده است و در نتیجه دو چشمی مناسب نیست و بعضی از نورها توسط منشور حذف می شود. در بهترین دو چشمی ها مردمک خروجی در تمام قسمتها بطور یکنواخت روشن است(نسبت به لبه ها) همچنین مردمک خروجی باید بوسیله تاریکی احاطه شود نه بوسیله بازتابها از داخل دو چشمی .
در نهایت، دو چشمی را بر اساس تطابق چشمتان تنظیم کنید. سپس هر کدام از عدسی ها را جداگانه کانونی کنید. یک تصویر غبار گرفته یا یک تصویر خاکستری اختلاف غیر قابل قبول را نشان می دهد. اگر مجبورید برای تصحیح آستیگماتیسم چشمتان عینک بزنید، مطمئن شوید که می توانید چشمتان را به همراه عینک، با دیدن همه زمینه، به اندازه کافی نزدیک بیاورید.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون