جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
کشف شش ستاره شبه خورشید با دیسک‌ غبار عجیب

چهارشنبه 19 تیر 1392 - 09:43 | شاخه : | منبع : ایسنا | 6728 بازدید | 0 دیدگاه
کشف شش ستاره شبه خورشید با دیسک‌ غبار عجیب
کشف شش ستاره شبه خورشید با دیسک‌های غبار عجیب

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان موفق به شناسایی شش ستاره مشابه خورشید با کمربندهای غبار خارق‌العاده شده‌اند.

این دیسک‌های غبار کشف شده نه تنها بزرگتر از کمربند کپلر بلکه بسیار سرد هستند.

با دمای تقریبا 250- درجه سانتیگراد این دیسک‌ها احتمالا سردترین نمونه‌های شناخته‌شده تاکنون هستند.

در مقام مقایسه، کمربند کپلر حدود 70 درجه سانتیگراد گرمتر بوده و برخی از دیسکهای غبار از دمای اتاق برخوردارند.

این شش دیسک غبار به دلایل دیگر نیز اسرارآمیز هستند. آنها فاقد مشخصه گرد و غبار هستند که همیشه در زمان برخورد سنگها منتشر می‌شود.

به گفته دانشمندان، ذرات کوچکتر غبار بسیار گرمتر از دمای این دیسک ها هستند. بر این اساس، دیسک های سرد فقط از سنگهای تقریبا نه چندان بزرگ ساخته شده‌اند.

محاسبات دانشمندان نشان داده که شعاع ذرات بین چند میلیمتر و حداکثر چندین کیلومتر است.

این محققان با استفاده از رصدخانه فضایی هرشل که بزرگترین تلسکوپ ارسال شده به فضا بوده، توانسته‌اند این دیسک های غبار غیرعادی را کشف کنند.

رصد دیسک های غبار سرد به رغم اثربخشی عظیم آن، حتی برای هرشل نیز کار بزرگی بوده است؛ از این رو دانشمندان از قابلیت درک این امکان که شاید این دیسک های غبار فرضی کهکشان های زمینه‌یی باشند که از سر اتفاق در پشت ستاره مرکزی قرار گرفته‌اند، برخوردار نیستند.

محققان بر این باورند که می‌توانند یقین نهایی در مورد یافته‌های خود را با کمک داده‌های ابزارهای بیشتر مانند تلسکوپ رادیویی آلما در شیلی به دست بیاورند.