***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
کنجکاوی به کوهنوردی می‌رود

کنجکاوی به کوهنوردی می‌رود
سه شنبه 18 تیر 1392 - 12:06 | شاخه : | منبع : همشهری آنلاین | 3776 بازدید | 0 دیدگاه
کنجکاوی به کوهنوردی می‌رود
تصویری هنری مریخ‌نورد کنجکاوی

کاوشگر مریخ نورد کنجکاوی سرانجام سفر خود به سوی کوه شارپ را که مدت‌های طولانی به تاخیر افتاده بود، آغاز کرد، سفری که در آن کنجکاوی باید از مسیرهای پر از مانع عبور کند.

براساس گزارش NBC، از چهارم جولای تا به امروز این روبات مریخ‌نورد 58 متر از این مسیر را به سوی جنوب طی کرده و منطقه امنی که طی هفت ماه گذشته درآن اقامت داشته و به انجام آزمایش‌های علمی مشغول بود را ترک کرده‌است.

این سفر با در نظر گرفتن توقف‌هایی که وجود دارد، 9 ماه به طول خواهد انجامید و طی آن کنجکاوی به سرزمین‌های ناشناخته‌ای وارد خواهد شد. برنامه‌ریزان این ماموریت با استفاده از تصاویر فضایی که توسط ماهواره‌ها به ثبت رسیده‌اند مستقیم‌ترین و کم‌مانع‌ترین مسیر را برای این روبات در نظر گرفته‌اند. با این همه این سفر برای کنجکاوی سفری دشوار خواهد بود،‌اگرچه این روبات به شکلی ساخته شده که بتواند از پس چند دست‌انداز بربیاید.

دشوارترین بخش این مسیر عبور کنجکاوی از کناره تپه‌های شنی است که در مسیر کوه شارپ قرار دارند.

مریخ‌نورد کنجکاوی در اواخر ماه آگوست در حفره گیل در نزدیکی خط استوای مریخی فرود آمد درحالی که در منظره روبه‌رویش کوه شارپ به ارتفاع 5 کیلومتر دیده می‌شد.

کنجکاوی پیشرفته‌ترین کاوشگری است که تاکنون به مریخ ارسال شده‌است و با هزینه‌ای در حدود 2.5 میلیارد دلار که صرف ساخت و ارسال آن شده‌است، گران قیمت‌ترین ماموریتی مریخی است که تاکنون توسط انسان‌ها انجام گرفته است.

این روبات درحال حاضر به واساطه کشفیاتی که انجام داده یکی از کلیدی‌ترین اهداف پروژه را به واسطه یافتن مدارکی از محیطی قابل سکونت برای میکروب‌ها،‌محقق کرده‌است. کنجکاوی پس از رسیدن به کوه شارپ برای یک ماه به حفاری در میان سنگ‌ها و خاک مریخ مشغول خواهد بود. طی این سفر روبات از محیط اطراف خود عکاسی خواهد کرد و با تاباندن پرتو لیزر به بررسی ساختار خاک خواهد پرداخت.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون