*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
گزارش رویت هلال شامگاهی رمضان 1428 در تفرش

گزارش رویت هلال شامگاهی رمضان 1428 در تفرش
پنجشنبه 19 دی 1387 - 15:24 | شاخه : | 2822 بازدید | 0 دیدگاه


اسامی گروه ویژه رویت هلال انجمن :1- مهندس مسعود عتیقی(سرپرست گروه)
2- محسن شبانی (بخش رایانه)
3- سید جواد پور ایوانی (ثبت گزارش نوشتاری و تصویری)
ابزار موجود :1- تلسکوپ 1اینچ Meadeمجهز به سیستم GOTO ( LX200GPS)
2- دوربین دو چشمی  15×40 تیپ 1 سپاه استان مرکزی
3- دو دستگاه رایانه همراه
4- دو دستگاه دوربین عکاسی دیجیتال و یک دستگاه دوربین عکاسی آنالوگ ودوربین  فیلمبرداریMini Dv
مختصات جغرافیایی رصدگاه : 34 درجه و45 دقیقه شمالی و5درجه و 1 دقیقه شرقی
ارتفاع رصدگاه از سطح آبهای آزاد : 240متر
شرایط آب و هوایی رصد گاه : میزان غبار درآسمان و افق محل درشرایط آرمانی و بسیار مطلوبی بود به طوری که غبار غلیظ در افق وجود نداشت.
نتیجه رصد : هلال رویت نگردید
حرکت گروه طبق برنامه قبلی هماهنگ شده بود که یک روز زودتر انجام شود یعنی در روز سه شنبه 20/6/86 ساعت 3 بعد از ظهر ولی به خاطر ناهماهنگیهای پیش رو،  زمان حرکت آن قدر کش و قوس پیدا کرد که تقریباً حرکت ساعت 7 صبح روز بعد (چهارشنبه ) از محل انجمن ( واقع در میدان توحید – ابتدای فرصت شیرازی ) انجام شد که متاسفانه این تاخیر در حرکت تبعات منفی در رویت را نیز برای گروه به همراه داشت.
حدود ساعت 7 صبح بوسیله اتومبیل پیکاپی که از طرف فرمانداری شهرستان تفرش هماهنگ شده بود به سمت محل مورد نظر حرکت کردیم و پس از حدود 3 ساعت بعد به تفرش و پس از ادای احترام به مرقد مرد علم جهان پرفسور حسابی ،به سمت رصدگاه اصلی که در ارتفاعات شهرستان تفرش در منطقه خرازان قرار داشت عزیمت کردیم . همچنین رصدگاه از افق غربی باز برخوردار بوده که در کل محل رصدی مناسبی به نظر می رسید.
در لحظات ابتدایی شاهد رسیدن آقای حسینی بای گزارشگر واحد مرکزی خبر بودیم که ایشان برای گزارش گرفتن و همچنین ساخت مستند کوتاهی از فعالیتهای گروه این راه طولانی را طی کرده بودند که همین امر نیز موجب شد تا گروه حدود 2 ساعت از زمان خود را به این برنامه که میهمان محسوب می شدند اختصاص دهد.
حدود ساعت 2 عصرتلسکوپ نصب و آماده به کار شد و گروه اقدام به Align کردن آن بوسیله خورشید و سیاره ناهیدکرد. این کار با استفاده از نرم افزار SKY MAP انجام داده شد.
همچنین دوربین دو چشمی را که از طرف تیپ 1 لشگر 17 علی ابن ابیطالب سپاه استان مرکزی فراهم شده بود در حدود ساعت2 مستقر شده و با استقرار سمت و ارتفاعی اینگونه دوربینها که در هر زمان بوسیله نرم افزار فوق برای هلال نیز اطلاعات مربوطه استخراج می شد به سمت ماه نشانه می رفتیم که این کار تا حدود ساعت 7 ادامه داشت و متاسفانه منجر به رویت نشد. بوسیله سیستم GOTO تلسکوپ به سمت ماه چندین بار فرمان صادر شد که این کار نیز تا همان زمان ادامه داشت وحتی با تعویض فیلترهای رنگی مختلفی که در جلوی چشمی تلسکوپ نیز نصب می شد متاسفانه هیچ تصویری از هلال در چشمی نقش پیدا نکرد.
درپایان لازم می دانم که از تمام کسانی که در این برنامه گروه را یاری کردند تشکر کنم جناب آقای اسدی از تیپ 1 سپاه و همراهانشان ،جناب سرهنگ نجفی فرمانده محترم سپاه شهرستان تفرش که با پرسنل تحت امر نهایت همکاری را با گروه داشتند، فرمانداری ، مدیر محترم شورای سیاستگذاری استان مرکزی حاج آقا صالحی و همچنین تقدیر و تشکر ویژه ای داشته باشیم از حضرت حجه الاسلام حاج آقا گل وردی امام جمعه محترم شهرستان تفرش به خاطر زحمات بی دریغ ایشان برای هماهنگی های مربوطه از روزهای قبل تا پس از استهلال و میهمان نوازی که نسبت به گروه مبذول داشتند. تصاویر این استهلال :



آماده برای رصد
خبرنگاران به دنبال گروه این راه طولانی را طی کردند
حاج آقا گل وردی - امام جمعه محترم تفرش
مکان هلال توضیح داده می شود
بدون شرح
غروب خورشید و گروه
شامگاه رصدگاه در تفرش
عکس یادبود گروه همراه با امام جمعه، فرمانده سپاه و تنی چند از همراهان
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون