جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
جهان چگونه ستاره هایش را بدست آورد؟

شنبه 15 تیر 1392 - 09:42 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 10007 بازدید | 0 دیدگاه
جهان چگونه ستاره هایش را بدست آورد؟
دانشمندان دقيقاً مطمئن نيستند كه چه وقت و چگونه اولين ستارگان تشكيل شدند. اين تصوير هنرمندانه، يك كهكشان كهن را نشان مي دهد كه تحت سيطره يك سياهچاله بسيار عظيم در مركزش مي باشد، جايي كه امواج پرقدرت از ماده اي كه درون آن سقوط مي كند منتشر مي شود.

ستاره شناسان راه‌های زیادی را در جهت درک چگونگی تشکیل ستارگان تا به امروز طی نمودند. اما پرسش درباره چگونگی تشکیل ستارگان اولیه جهان ، همچنان به عنوان یک راز باقی مانده است.درحالی که موضوع پیچیده و گیج کننده باقی مانده است محققان می گویند امیدوارند در آینده ای نزدیک با پیشرفت مدلهای جدید کامپیوتر و تلسکوپها گام بلندی درجهت حل این معما بردارند.

ستاره شناس Moredecai-Mark low  از موزه آمریکایی تاریخ طبیعی نیویورک ، کسی که مقاله ای برجسته و مهم در مجله علم امروز(27 ژوئن) نوشته است، گفت " چگونگی تشکیل ستارگان یک سوال بسیار بحث برانگیز است ".

در کل هنگامی که هیچ ستاره ای وجود نداشت ، جهان درپهنه ای تقریبا یک شکل از گازی که تمایز نیافته بود قرار داشت.در نهایت - با تخمین تقریبا چند میلیون ساله دانشمندان- ستارگان اولیه شروع به تشکیل شدن کردند. سرعت رسیدن به پیک تولد ستاره در حدود 3.8 میلیارد سال بعد از بیگ بنگ (10 میلیارد سال قبل) د رحدود 10 برابر نرخ امروزی شکل گیری ستارگان بوده است [بیگ بنگ جهان تا به امروزدر10 مرحله]

درک چگونگی فرایند صورت گرفته در آن زمان مشکل است ، زیرا جهان مکان بسیار متفاوتی نسبت به امروز بود.برای یک ماده بسیار محکم  با چگالی  بسیار بالا که به صورت بسته ای درامده است ساخت گازی برای رسیدن به چگالی بحرانی ضروری جهت رمبش به روی خودش تحت گرانش و شروع همجوشی هسته ای آسان تربه نظر می رسد.

علاوه بر این ، ستارگان عناصر پراکندهٔ سرتاسرجهان را که به تنهایی می توانند ایجادشوند را دچار تغیر نموده اند .

Mac Low   در سایت Space.com  گفت :  بدون ستارگان ، شما هیچ فلزی ندارید،هیچ عناصر سنگین تر از هلیوم و لیتیوم و حتی هیچ یک از عناصر لازم برای زندگی را نخواهید داشت. " کربن ، اکسیژن و نیروژن همگی در ستارگان ایجاد می شوند ."

ظهور این عناصر در جهان ، شرایط را برای تشکیل ستاره با تاثیر در روش خنک سازی گاز و رمبش تغیر می دهد.

در حالی که دانشمندان بسیاری دلایل تفاوت در شکل گیری ستارگان کهن با شکل گیری ستارگان امروزی را درک کرده اند ، آنها اغلب مشکل مدلسازی فرایند در شبیه سازهای کامپیوتری را دارند.یک مسئله این است که این شبیه سازها قادربه استنباط جزئیات کافی برای محاسبه دقیق اتفاقاتی که می افتد نمی باشد.این درست شبیه به نبود وضوح کافی در عکس می باشد.

این مساله شبیه به پیکسلهای دوربین می باشد. Mac Low   می گوید : اگر شما سوژه ای به بزرگی 3 -4 پیکسل داشته باشید این فقط ، تصویری تار به شما ارائه می کند.این دقیقا همان مساله ای است که ما اینجا داریم.

او گفت : برای مثال، مساله وضوح مانع از حفظ مقادیر بسیار زیادی از گاز گرم موجود در سیستم میگردد و همچنین مانع از شبیه سازی چگونگی گرفتن و یکی شدن گازها در کهکشانها می گردد.

هرچند در آینده تئوریسینها امیدوارند با استفاده از شبیه سازهای  تقویت شده و سوپر کامپیوترهای بیشتر به نتایج بهتری دست یابند.

Mac Low  گفت : مدلهای بهتر وبزرگتر درواقع مستقیما در حال شروع به نفوذ درسیستمی که در مورد آنها بحث می نماییم نموده است. همچنین وی اضافه کرد : استفاده کارآمد تر از ماشینهای موجود و ماشینهای جدیدی که فراهم می شود به خوبی به ما کمک خواهد نمود.

از نگاه رصدی ، ستاره شناسان امیدوارند تصویر شکل گیری ستارگان اولیه واضح گردد. با نگریستن به فضا و مکان از میان ستارگان اولیه و کهکشانها ، تصویر بهتری از تعداد ستارگانی که در اوایل دوره وجود داشته ارائه دهند.این مورد توسط تلسکوپ هایی که فقط آنلاین می آیند فعال خواهد شد ، مانند آرایه بزرگ میلیمتری/ زیرمیلیمتری آتاکاما  یا (رصد خانه ALMA) در بیابان آتاکاما در شیلی وابزارهای طبقه بندی شده که تحت عنوان " تلسکوپهای بسیار بزرگ " در سراسر جهان ساخته شده اند .

Mac Low  گفت : شما برای اینکه به پاسخ های مستقیم این سوالات برسید باید مجموعه باورنکردنی و عظیمی که به صورت آنلاین می آیند داشته باشید.ستاره شناسان ممکن است خوش شانس بوده و قادر به استفاده از اجرام بزرگ و عظیمی مانند خوشه های کهکشان به عنوان ذره بین کیهانی باشند و با بهره گیری از مزیت اثرات آنها می توانند بسیاری از کهکشانهای اولیه جهان را مشاهده نمایند.

با آرزوی موفقیت برای دانشمندان ، تا مطالب بسیاری که در آینده ای نزدیک درباره منشا ستارگان می آیند به ما بگویند.

مترجم : حمیدرضا خاکدوست