سالروز رحلت پيام آور اخلاق و مهربانی حضرت محمد(ص)؛ شهادت سمبل بخشندگي و گذشت امام حسن مجتبي(ع) و شهادت امام رضا(ع) بر دوستداران و رهروان واقعي اين بزرگواران تسليت باد. روابط عمومي
 يكشنبه 28 آبان 1396 | 29 صفر 1439 | 19 نوامبر 2017
جهان چگونه ستاره هايش را بدست آورد؟

شنبه 15 تير 1392 - 09:42 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 7850 بازدید | 0 دیدگاه
جهان چگونه ستاره هايش را بدست آورد؟
دانشمندان دقيقاً مطمئن نيستند كه چه وقت و چگونه اولين ستارگان تشكيل شدند. اين تصوير هنرمندانه، يك كهكشان كهن را نشان مي دهد كه تحت سيطره يك سياهچاله بسيار عظيم در مركزش مي باشد، جايي كه امواج پرقدرت از ماده اي كه درون آن سقوط مي كند منتشر مي شود.

ستاره شناسان راه‌های زيادي را در جهت درك چگونگي تشكيل ستارگان تا به امروز طي نمودند. اما پرسش درباره چگونگي تشكيل ستارگان اوليه جهان ، همچنان به عنوان يك راز باقي مانده است.درحالي كه موضوع پيچيده و گيج كننده باقي مانده است محققان مي گويند اميدوارند در آينده اي نزديك با پيشرفت مدلهاي جديد كامپيوتر و تلسكوپها گام بلندي درجهت حل اين معما بردارند.

ستاره شناس Moredecai-Mark low  از موزه آمريكايي تاريخ طبيعي نيويورك ، كسي كه مقاله اي برجسته و مهم در مجله علم امروز(27 ژوئن) نوشته است، گفت " چگونگي تشكيل ستارگان يك سوال بسيار بحث برانگيز است ".

در كل هنگامي كه هيچ ستاره اي وجود نداشت ، جهان درپهنه اي تقريبا يك شكل از گازي كه تمايز نيافته بود قرار داشت.در نهايت - با تخمين تقريبا چند ميليون ساله دانشمندان- ستارگان اوليه شروع به تشكيل شدن كردند. سرعت رسيدن به پيك تولد ستاره در حدود 3.8 ميليارد سال بعد از بيگ بنگ (10 ميليارد سال قبل) د رحدود 10 برابر نرخ امروزي شكل گيري ستارگان بوده است [بيگ بنگ جهان تا به امروزدر10 مرحله]

درك چگونگي فرايند صورت گرفته در آن زمان مشكل است ، زيرا جهان مكان بسيار متفاوتي نسبت به امروز بود.براي يك ماده بسيار محكم  با چگالي  بسيار بالا كه به صورت بسته اي درامده است ساخت گازي براي رسيدن به چگالي بحراني ضروري جهت رمبش به روي خودش تحت گرانش و شروع همجوشي هسته اي آسان تربه نظر مي رسد.

علاوه بر اين ، ستارگان عناصر پراكندهٔ سرتاسرجهان را كه به تنهايي مي توانند ايجادشوند را دچار تغير نموده اند .

Mac Low   در سايت Space.com  گفت :  بدون ستارگان ، شما هيچ فلزي نداريد،هيچ عناصر سنگين تر از هليوم و ليتيوم و حتي هيچ يك از عناصر لازم براي زندگي را نخواهيد داشت. " كربن ، اكسيژن و نيروژن همگي در ستارگان ايجاد مي شوند ."

ظهور اين عناصر در جهان ، شرايط را براي تشكيل ستاره با تاثير در روش خنك سازي گاز و رمبش تغير مي دهد.

در حالي كه دانشمندان بسياري دلايل تفاوت در شكل گيري ستارگان كهن با شكل گيري ستارگان امروزي را درك كرده اند ، آنها اغلب مشكل مدلسازي فرايند در شبيه سازهاي كامپيوتري را دارند.يك مسئله اين است كه اين شبيه سازها قادربه استنباط جزئيات كافي براي محاسبه دقيق اتفاقاتي كه مي افتد نمي باشد.اين درست شبيه به نبود وضوح كافي در عكس مي باشد.

اين مساله شبيه به پيكسلهاي دوربين مي باشد. Mac Low   مي گويد : اگر شما سوژه اي به بزرگي 3 -4 پيكسل داشته باشيد اين فقط ، تصويري تار به شما ارائه مي كند.اين دقيقا همان مساله اي است كه ما اينجا داريم.

او گفت : براي مثال، مساله وضوح مانع از حفظ مقادير بسيار زيادي از گاز گرم موجود در سيستم ميگردد و همچنين مانع از شبيه سازي چگونگي گرفتن و يكي شدن گازها در كهكشانها مي گردد.

هرچند در آينده تئوريسينها اميدوارند با استفاده از شبيه سازهاي  تقويت شده و سوپر كامپيوترهاي بيشتر به نتايج بهتري دست يابند.

Mac Low  گفت : مدلهاي بهتر وبزرگتر درواقع مستقيما در حال شروع به نفوذ درسيستمي كه در مورد آنها بحث مي نماييم نموده است. همچنين وي اضافه كرد : استفاده كارآمد تر از ماشينهاي موجود و ماشينهاي جديدي كه فراهم مي شود به خوبي به ما كمك خواهد نمود.

از نگاه رصدي ، ستاره شناسان اميدوارند تصوير شكل گيري ستارگان اوليه واضح گردد. با نگريستن به فضا و مكان از ميان ستارگان اوليه و كهكشانها ، تصوير بهتري از تعداد ستارگاني كه در اوايل دوره وجود داشته ارائه دهند.اين مورد توسط تلسكوپ هايي كه فقط آنلاين مي آيند فعال خواهد شد ، مانند آرايه بزرگ ميليمتري/ زيرميليمتري آتاكاما  يا (رصد خانه ALMA) در بيابان آتاكاما در شيلي وابزارهاي طبقه بندي شده كه تحت عنوان " تلسكوپهاي بسيار بزرگ " در سراسر جهان ساخته شده اند .

Mac Low  گفت : شما براي اينكه به پاسخ هاي مستقيم اين سوالات برسيد بايد مجموعه باورنكردني و عظيمي كه به صورت آنلاين مي آيند داشته باشيد.ستاره شناسان ممكن است خوش شانس بوده و قادر به استفاده از اجرام بزرگ و عظيمي مانند خوشه هاي كهكشان به عنوان ذره بين كيهاني باشند و با بهره گيري از مزيت اثرات آنها مي توانند بسياري از كهكشانهاي اوليه جهان را مشاهده نمايند.

با آرزوي موفقيت براي دانشمندان ، تا مطالب بسياري كه در آينده اي نزديك درباره منشا ستارگان مي آيند به ما بگويند.

درباره مترجم