***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
احتمال وجود حیات در 60 میلیارد سیاره راه شیری

احتمال وجود حیات در 60 میلیارد سیاره راه شیری
پنجشنبه 13 تیر 1392 - 12:24 | شاخه : | منبع : همشهری آنلاین | 7322 بازدید | 0 دیدگاه
احتمال وجود حیات در 60 میلیارد سیاره راه شیری
کهکشان راه شیری (منبع: ویکی پدیا)

دانشمندان بدون توجه به‌اینکه نتیجه سال‌ها تحقیق و تلاش به کشف چند سیاره شبه زمینی منجر شده،‌ادعا کرده‌اند جهان مملو از سیاره‌هایی است که می‌توانند میزبان حیات باشند.

به گفته این محققان کهکشان راه شیری به تنهایی دارای 60 میلیارد سیاره شبه‌زمینی قابل سکونت در مدار کوتوله‌های سرخ‌اش است.

براساس اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ کپلر ناسا دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که باید در مدار هر ستاره کوتوله سرخ،‌یکی از رایج‌ترین انواع ستاره‌ها در جهان، در کهکشان راه شیری یک سیاره شبه زمینی وجود داشته باشد. اما گروهی از محققان اکنون این تخمین را با درنظر گرفتن اینکه پوشش ابر می‌تواند در وضعیت سیاره‌ها برای پشتیبانی از حیات تحول ایجاد کند،‌تعداد این سیاره‌ها را دوبرابر کرده‌اند.

به گفته محققان دانشگاه شیکاگو، ابرها تغییرات جوی و آب‌و هوایی زیادی را در سطح سیاره‌ها ایجاد می‌کنند، تشعشعات فروسرخ را به خود جذب می‌کنند و تاثیر گلخانه‌ای را ایجاد می‌کنند. همین پدیده می‌تواند سطح سیاره‌ها را به اندازه‌ای گرم نگه دارد که حیات در آن مجال پا گرفتن بیابد.

منطقه قابل سکونت به منطقه‌ای از مدار یک ستاره گفته می‌شود که سیاره در آن از حرارت کافی برای داشتن آب مایع برخوردار باشد. درصورتی که سیاره از ستاره بیش از اندازه دور باشد آب منجمد می‌شود و اگر بیش از اندازه نزدیک باشدآب تبخیر خواهد شد. از آنجایی که کوتوله‌های سرخ کم‌نورتر از خورشید زمین هستند،‌مناطق قابل سکونت آنها نسبت به سامانه خورشیدی از شرایط مناسب‌تری برخوردار است.

محققان دانشگاه نورث‌وسترن می‌گویند اگر سیاره‌ای در مدار ستاره‌ای کم‌جرم یا کوتوله در گردش باشد، برای جذب مقدار مشابه نوری که زمین از خورشید دریافت می‌کند، باید هر یک ماه یا دوماه یک‌بار به دور ستاره حرکت کند. چنین مدار امنی باعث می‌شود سیاره‌ در میدان گرانش ستاره‌اش به دام بیافتد و به این شکل همیشه یک رخ سیاره به سوی ستاره خواهد بود،‌درست مانند ماه و زمین. این رخ سیاره همیشه روز خواهد بود.

محققان در مطالعات جدید خود با استفاده از مدلسازی‌های سه‌بعدی تلاش کرده‌اند نحوه حرکت هوا و رطوبت در چنین سیاره‌ای را شبیه‌سازی کنند. محققان دریافتند هرنوع آب سطحی در چنین سیاره‌ای منجر به ایجاد ابر خواهد شد که این ابر می‌تواند سطح سیاره را خنک کرده و امکان تشکیل آب مایع در آن را به وجود آورد.

این یافته جدید می‌تواند به تایید وجود آب مایع در سطح سیاره‌های بیگانه‌ای که قرار است توسط تلسکوپ جیمز‌وب کشف شوند، به محققان کمک کند. به گفته محققان اگر با استفاده از تلسکوپ به برزیل و اندونزی نگاه شود،‌این مناطق سرد به نظر می‌رسد،‌اثری که به واسطه وجود لایه‌‌های ابری بر فراز این مناطق به‌وجود می‌آید. همین اثر می‌تواند به ردیابی سیاره‌های قابل سکونت کمک کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون