*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
فضاپیمای جیبی خود را به ماه بفرستید!

فضاپیمای جیبی خود را به ماه بفرستید!
چهارشنبه 12 تیر 1392 - 09:41 | شاخه : | منبع : ایسنا | 2936 بازدید | 0 دیدگاه
فضاپیمای جیبی خود را به ماه بفرستید!
فضاپیمای جیبی خود را به ماه بفرستید!

اگر همیشه دوست داشتید بر روی ماه فرود بیایید، پروژه‌ جدید به شما اجازه طراحی، ساخت و پرتاب فضاپیمای خود به سوی ماه را می‌دهد.

پروژه فضاپیمای جیبی اکنون در سایت کیک‌استارتر برای جمع‌آوری کمکهای مردمی عضو شده تا هزاران انسان بتوانند فضاپیمایی به اندازه یک سی‌دی را به مدار بفرستند.

خود این فضاپیماها دیسک های پلی‌آمید با دستگاههای الکترونیک منعطق هستند که کوچکتر از سی‌دی و به نازکی یک ورق کاغذ است. این دستگاهها از ماده مشابهی مانند صفحه مدارهای منعطف ساخته شده‌اند.

کاوشگران تا 99 پوند برای شخصی سازی فضاپیما با افزودن تصویر یا پیامی از سایت رسانه اجتماعی مورد علاقه‌شان یا این که فضاپیما طراحی منحصربه فردی داشته باشد، پرداخت

می‌کنند.

این فضاپیماهای کوچک درون یک فضاپیمای مادر میان سیاره‌ای کیوب‌ست قرار گرفته و بر روی یک موشک خصوصی به فضا پرتاب خواهند شد.

سفینه مادر سپس به سوی ماه پرواز کرده و پس از ورود در چند ماه بعد، ناوگان فضاپیماهای جیبی در هنگام آزادسازی برای فرود بر روی ماه و تکیمل ماموریتشان عکس‌برداری می‌شوند.

این پروژه باید طی 60 روز از طریق این سایت حداقل 290 هزار پوند سرمایه برای ادامه ماموریتش جمع کند اگرچه تاکنون تنها هفت هزار پوند جذب کرده است.

این پروژه تنها با مشارکت جمعی امکان پذیر بوده و به عضویت حداقل دو هزار نفر در آن نیاز دارد.

دیسک های فوق نازک و سبک مانند بادبان های بسیار کوچک خورشیدی عمل کرده و در فضا حرکت می‌کنند.

این ماموریت قرار است از زمان طراحی تا فرود بر ماه حدود سه سال به طول بیانجامد. این ماموریت به دو شکل انجام می شود، پروژه پیشاهنگان زمین با هزینه ای حدود 99 پوند که طی آن ماهواره با هدف ورود مجدد به جو در مدار زمین آزاد می‌شود و پیشاهنگان ماه که قیمت آنها از 199 پوند آغاز شده و تلاش می‌کنند بر روی ماه فرود بیایند.

هر دو نوع دیسکهای بادبان خورشیدی با قطر کمتر از 80 میلیمتر و میانگین کمتر از یک بیستم ضخامت میلیمتر بوده و از سلولهای خورشیدی، رایانه، فرستنده و گیرنده رادیویی و ابزار دیگر آنبرد برخوردارند.

این فضاپیماها توسط شرکت به عنوان یک سیستم اکتشاف فضایی جمعی ارزان قیمت و منبع باز توصیف شده که به اندازه کافی برای جا شدن درون جیب انسان کوچک هستند.

شرکت‌کنندگان با درک بیشتر از فناوری می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر برنامه‌نویسی کرده و سخت افزار آنبرد را برای اجرای تجربیات خود مانند نقشه‌برداری از باد خورشیدی یا بازی لیزر تگ در فضا سفارشی بسازند.

تمام افراد شرکت کننده خواهند توانست بر پیشرفت خود در طول این ماموریت بلندپروازانه با برنامه کنترل ماموریت جیبی نظارت کنند.

این برنامه فضاپیمای جیبی را از زمان طراحی و تولید آن در آزمایشگاه تا سفر آن در فضا پیگیری خواهد کرد.

شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانند سفر فضاپیمای خود را با وبلاگ‌نویسی، خاطرات ماهانه ویدیویی و وبینارهای سه ماهه دنبال کنند.

همچنین دوربینهایی در آزمایشگاه محل ساخت، تاسیسات آزمایش و کنترل ماموریت وجود دارد.

این اولین ماموریت فضایی برای تیم جهانی از دانشمندان، مهندسان و طراحان پروژه فضاپیمای جیبی نیست. آنها از سال 2009 تاکنون 24 پروژه منبع باز را که توسط بیش از 100 داوطلب از 20 کشور پشتیبانی شده ایجاد کرده‌اند.

برپاکنندگان این پروژه امیدوارند در آینده بتوانند ماموریتهایی برای مناطق دیگر منظومه شمسی از جمله سیارات مریخ، زحل و چند سیارک داشته باشند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون