*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
گزارش رصد هلال رمضان 1428

گزارش رصد هلال رمضان 1428
پنجشنبه 19 دی 1387 - 15:09 | شاخه : | 2885 بازدید | 0 دیدگاه


 
تاریخ رصد : چهارشنبه 21 شهریور 1386 ، 29 شعبان 1428 ، 12 سپتامبر 2007
رصدگاه : شمال غربی روستای هلاغره – فریدن – استان اصفهان
مختصات جغرافیائی رصدگاه : عرض 33 درجه و 16 دقیقه شمالی و طول 5درجه و 1دقیقه شرقی با 260متر ارتفاع از سطح دریاهای آزاد
ابزار رصد : دوربین دوچشمی 15 در 8مستقر بر روی سه پایه
زمان استقرار در رصدگاه : حدود ساعت 17 و 3دقیقه
زمان آغاز رصد : در ساعت 18 و 05 دقیقه
وضعیت جوی افق غربی : غبار نسبتا" غلیظ تا ارتفاع 2 درجه و بالای آن غبار رقیق به ارتفاع حدود 2 درجه
وضعیت موانع افق غربی : حدود 0.5 درجه موانع در آغاز رصد و افق صفر در زمان رویت هلال
جهت وزش باد : از شمال شرق بسمت جنوب غرب
زمان غروب محاسباتی خورشید : در ساعت 18 و 21 دقیقه
زمان غروب ظاهری خورشید : در ساعت 18 و 17 دقیقه
زمان اولین رویت هلال با چشم مسلح : چند ثانیه قبل از ساعت 18 و 22 دقیقه
ارتفاع هلال در لحظه رویت : 3 درجه و 4 دقیقه قوسی
جدائی زاویه ای ماه و خورشید در لحظه رویت : 12 درجه و 5 دقیقه قوسی
ضخامت بخش میانی هلال در لحظه رویت : حدود 0.33 دقیقه قوسی
طول کمان رویت شده از هلال : در حدود 3درجه
زاویه ساعتی لبه بالائی هلال : کمی پائین تر از ساعت 3
مدت زمان رویت هلال : بین 2تا 3ثانیه ( فیلم مربوطه در اختیار تصویربرداران صدا و سیما است )

در این رصد برای اولین بار ( و شاید هم دومین ) سوسو زدن هلال را عمیقا" درک کردم ، پدیده ی کشنده ای است! این پدیده رصدگر را در مرز اطمینان و عدم اطمینان نگه میدارد و امان از آن زمان که رصدگر در همین مرز باقی بماند. تاثیر مخرب این پدیده آنگاه بیشتر خواهد شد که بدانی در ابتدا و یا انتهای ماه رمضان قرار داری و گزارش رصد تو میتواند از چنان اهمیتی برخوردار شود که وزنه اعلام اول ماه و یا یوم الشک را سنگین تر کند. رصدگر در این زمان تحت فشار خرد کننده بار شرعی موضوع هم قرار دارد. اگر در رصد خود دچار اشتباه شود باید پاسخگوی ترک واجب و فعل حرام ( نگرفتن روزه اول ماه و روزه گرفتن در عید فطر ) میلیونها نفر باشد. همه ی اینها را گفتم تا به این مهم اشاره کنم که رصدگران با تجربه هلال ، در مورد هلال رمضان و شوال ، دقت خود را در هنگام رصد بیش از پیش میکنند و تا اطمینان کامل کسب نکنند ، گزارشی را ارائه نخواهند کرد.
بنده جستجوی هلال ماه را بر اساس موقعیت غروب خورشید انجام میدهم. چون در روزهای قبل فرصتی برای عزیمت به منطقه رصد نداشتم و از طرفی در نظر داشتم رصد را قبل از غروب خورشید و کم شدن ارتفاع ماه آغاز کنم ، از روش دیگری موقعیت هلال را مشخص کردم.
دو سال پیش در همین رصدگاه هلال ذیقعده 1426 را رویت کرده بودم. زمان و محل اولین رویت را میدانستم و عکسی از موقعیت هلال ماه در لحظه اولین رویت گرفته بودم. محاسبات نشان میداد سمت ماه در زمان اولین رویت 232.5 درجه بوده است. بر این مبنا ، و با استفاده از دوربین تئودولیت ، موقعیت ماه برای ساعت 18:05 را تعیین کرده و منتظر رسیدن زمان آغاز رصد شدم. در ساعت 18:05 رصد را آغاز کردم و هر 5 دقیقه یکبار با استفاده از تئودولیت ، موقعیت سمت هلال را کنترل میکردم. در یک جدول راهنما ، مختصات هلال را یک دقیقه به یک دقیقه درج کرده بودم. در بین ساعات 18:05 تا 18:21 یکبار سوسو زدنی را در میدان دید تشخیص دادم. برای چند ثانیه اینکار تکرار شد اما تصویر ثابتی پدید نیامد و نتوانستم خود را قانع کنم که هلال را دیده ام. به نظر میرسید خطی خمیده باشد اما مدت حضورش آنقدر کوتاه بود که از تفکر بیشتر در مورد آن منصرف شدم چرا که دیگر دیده نمیشد. بنا بود مسئول ساعت ، زمان را یک دقیقه به یک دقیقه اعلام کند. برخی مواقع اینکار با تاخیر انجام میشد. هلال وارد منطقه غبار رقیق شده بود. زمان اندکی از ساعت 18:21 گذشته بود که مجددا" سوسو زدنی را در مرکز میدان دید تشخیص دادم. چند ثانیه بعد ، این سوسو زدن تبدیل به تصویر واضح و ماندگاری از کمانی نازک و کوتاه گردید. مجددا" تصویر شروع به سوسو زدن کرد و باز ثابت شد ، اینبار به مدتی بیشتر از دفعه قبل. اطمینان پیدا کردم که این کمان هلال است اما در حیرت فرو رفته بودم که چرا طول کمان مرئی آن اینقدر کوتاه است ؟ با آغاز مجدد سوسو زدن هلال ، دیگر نتوانستم آن را ببینم. رصد را تا زمان فرو رفتن هلال در بخشهای میانی غبار غلیظ پی گرفتم اما دیگر موفق به دیدن آن نشدم.
 
با احترام
علیرضا بوژمهرانی
24 شهریور 1386
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون